Naopak, ak sme na pultoch predajní narazili na podkategóriu ,,stolové víno“, tak sa v nás hneď vyjavili myšlienky na tú najlacnejšiu cenovú skupinu a tomu podliehajúcu aj kvalitu predmetného moku. Od roku 2009 však došlo k istému sprísneniu a väčšiemu sprehľadneniu týchto označení, aby sme vedeli naozaj dobré víno spoznať skutočne na prvý pohľad.
K tomuto kroku sa pristúpilo najmä preto, aby sa takýmto spôsobom nedehonestovali konkrétne odrody vína, ktoré by už len svojim názvom mohli víno predurčovať k vyšším kvalitám. Pričom, aby tomu tak skutočne bolo, tak je potrebné splniť niekoľko dôležitých podmienok, ktoré následne konkrétne fľašky rozdelia do troch hlavných kategórií:
- Víno s názvom odrody a ročníkom – napríklad Veltlínske zelené 2006.
- Víno s chráneným zemepisným označením: Juhoslovenská vinohradnícka oblasť.
- Víno s chráneným označením pôvodu: Malokarpatské akostné víno slamové.
Z uvedeného vyplýva, že klasické pomenovanie stolové a akostné víno sa z etikiet stratí a nahradí ho označenie konkrétnej odrody s príslušným ročníkom. Naopak, tie kvalitnejšie vína dostanú do svojho názvu už povinnosť uvádzať aj zemepisný pôvod vypestovaného hrozna, až sa postupne dostaneme k tým najkvalitnejším fľaškám, ktoré budú môcť uviesť aj konkrétny prívlastok daného zberu, ako napríklad neskorý zber, ľadové, či slamové víno. Takéto etikety doplní aj značka kvality DSC - Distric of Slovakia Controlatus.
Zároveň je potrebné si uviesť aj predmetné vinárske oblasti Slovenska, ktoré spadajú do týchto kritérií. Je ich šesť, a to Malokarpatská, Nitrianska, Juhoslovenská, Stredoslovenská, Východoslovenská a Tokajská, pričom každá z nich má svoje špecifiká, ako aj konkrétne príznačné odrody, ktorými vyniká. V nami najbližšej, Malokarpatskej oblasti, z ktorej pochádzajú aj naše darčekové vína Gold Cuvee, sú to najmä Irsai Oliver alebo z červených vín zase Frankovka Modrá, ktoré sa tešia u nás stále väčšej obľube.
Tí, ktorí nebudú tieto podmienky dodržiavať, tak im hrozí pokuta až vo výške 33 tisíc eur, ktorá by v prípade malých vinárov, mohla znamenať aj koniec ich sľubného podnikania. Preto by bolo azda najlepšie, keby sa každý jeden výrobca držal to starého známeho hesla, ktoré hovorí, že ,,v každom víne je ukrytá skutočná pravda“ a nemal by sa báť vyjsť s ňou na povrch.